Wednesday, April 2, 2014

On 12:23 PM by Unknown   No comments



Hari ini saya berpesan kepada anak-anak murid saya, 

darihal beberapa perkara iaitu 
menggunakan rukhsah percampuran lelaki dan perempuan 

hanya dalam hal FORMAL bukan CASUAL.



FORMAL bermaksud di dalam kelas-kelas, wacana, kuliah 

yang berobjektifkan untuk mendapatkan ilmu, atau didalam 


mesyuarat atau perbincangan rasmi.


CASUAL bermaksud pertemuan-pertemuan yang santai,

yang tidak ada keperluan untuk bercampur lelaki dan wanita


seperti keluar makan-makan, meraikan sesuatu

kemenangan, semeja di restoran-restoran, yang boleh saja di

lakukan berasingan tanpa menjejaskan rasa syukur dan

nikmat.
Dan ini juga membawa saya kepada satu trend iaitu 'trend

group selfie'.
Saya maksudkan ber 'selfie' dalam keadaan bercampur lelaki

perempuan yang tiada hubungan kekeluargaan. Ringkasnya,

sesama rakan pelajar, atau rakan setugas.
Saya anggap ia suatu budaya kurang sihat, dan sudah tentu

melanggar syariat Islam, kerana 'selfie' mengkehendaki

pelaku-pelakunya berdiri serapat mungkin agar kesemua

dapat di abadi di dalam lensa kamera, yang hanya di pegang

sejauh tangan mendepa. Mungkin akan ada alat bantuan

seperti monopod, tetapi selagi mana arahannya rapat-rapat,

maka ia tetap melanggar batasan syariat.
Seharusnya teknologi dimaksimakan untuk mengurangkan

keperluan percampuran sebegini. Apa salahnya

menggunakan aplikasi 'photogrid' atau cantuman-cantuman

foto, jika memang ada keperluan mendesak mengabadikan

semua orang ditempat yang sama pada waktu yang sama?

Jika benar-benar ada keperluanlah....
Prinsip yang sama juga terpakai dalam cara lama bergambar,

namun impak 'selfie' lebih ketara dan lebih mudah menjadi

budaya, hingga tidak mustahil akan hilang naluri malu

berdiri rapat dengan sahabat berlainan jantina, semata-mata

untuk wajah termuat di dalam foto.

Eloklah jika kita melihat kembali pesanan Allahyarham

Sheikh Abd Karim Zaidan mengenai KEHARUSAN yang

sebenar kerana asal hukum pergaulan antara lelaki dan

perempuan adalah haram, maka ia adalah suatu perkara

yang wajib dihindarkan kecuali dalam keadaan terpaksa

atau keperluan yang mendesak.

Sheikh Abd. Karim Zaidan dalam kitabnya al-Mufassal Fi al-

Ahkam al-Mar'ah yang masyhur menyebutkan contoh-

contoh keadaan tersebut seperti di bawah.
1. Harus kerana terpaksa (dharurah)
Ikhtilat yang berlaku kerana terpaksa seperti yang

disebutkan oleh Imam Nawawi dengan katanya:
Berkata ahli mazhab Syafie: "Tidak ada perbezaan dalam

pengharaman khulwah (berdua-duaan) sama ada dalam solat

atau selainnya. Dikecualikan daripada hukum ini keadan-

keadaan dharurah, seperti jika seseorang lelaki ajnabi

mendapati seorang wanita ajnabi bersendirian di jalan, jauh

daripada kumpulan manusia, maka harus ia menumpangkan

wanita tersebut jika dibimbangi keselamatannya, maka pada

ketika itu hukum menumpangkannya adalah wajib tanpa

khilaf. Antara contoh dharurah yang lain ialah seperti

seorang lelaki ajnabi melarikan wanita dengan tujuan

menyelamatkannya daripada diperkosa, jika itu adalah satu

satu jalan untuk menyelamatkan wanita tersebut.
2. Harus kerana keperluan (hajat)


Ulama' berkata, hajat mengambil peranan dharurah dalam

mengharuskan perkara yang haram. Di sana dicatatkan

beberapa keperluan yang dianggap mengharuskan ikhtilat

antara lelaki dan perempuan.
a) Ikhtilat kerana urusan jual beli yang dibenarkan oleh

syarak.
Harus bagi wanita bercampur dengan lelaki semasa berjual

beli, melakukan tawar menawar, memilih barang dengan

syarat tidak berlaku khulwat (berdua-duaan) dan

memelihara adab adab pergaulan.
b) Ikhtilat kerana melakukan kerja kehakiman.
Wanita harus menjadi hakim dalam perkara selain hudud di

sisi Hanafiah dan dalam semua perkara di sisi az-Zahiriah

dan Imam at-Tabari. Sudah termaklum kerja seperti ini

mengundang percampuran dengan kaum lelaki yang terdiri

daripada pendakwa, tertuduh, saksi dan lain-lain.
c) Ikhtilat kerana menjadi saksi.
Islam mengharuskan wanita menjadi saksi dalam kes

berkaitan dengan harta dan hak-haknya. Seperti dinyatakan

dalam ayat akhir surah al-Baqarah. Menjadi saksi akan

mendedahkan diri kepada percampuran dengan lelaki

ajnabi.
d) Ikhtilat kerana amar makruf nahi mungkar.
Ibnu Hazmin telah menyebutkan dalam kitabnya al-Muhalla

bahawa Umar al-Khattab RA telah melantik al-Syifa’

menjadi penguatkuasa perbandaran. Sudah tentu beliau

akan bercampur dengan lelaki ketika menjalankan tugasnya.
e) Ikhtilat kerana melayan tetamu.
Harus bagi wanita melayan tetamu bersama suaminya dan

jika ada alasan yang syar'i seperti tujuan memuliakan

tetamu dan sebagainya walaupun ia terpaksa bercampur

dengan tetamu. Dalam hadith Bukhari, ada diriwayatkan

bahawa Ummu Usaid melayani Rasulullah SAW dengan

menghidangkan makanan dan menuangkan minuman untuk

Baginda SAW.
f) Ikhtilat kerana memuliakan tetamu dan jika perlu makan

bersamanya.
Harus bagi wanita makan bersama tetamu dan suami tetamu

kerana tujuan memuliakan tetamu atau tujuan lain yang

syar'i. Muslim meriwayatkan kisah satu keluarga yang ingin

memuliakan Rasulullah SAW dan bertamukan baginda. Oleh

kerana makanan yang sedikit, mereka memadamkan api dan

memperlihatkan bahawa mereka makan bersama sama

baginda. Ini bererti bahawa orang Ansar dan isterinya itu

duduk bersama tetamu untuk makan bersama, walaupun

mereka tidak makan, kerana mengutamakan tetamu.
g) Ikhtilat dalam kenderaan awam.
Harus bagi wanita keluar rumah kerana menunaikan kerja-

kerjanya yang diharuskan, walaupun terpaksa bercampur

dengan lelaki ajnabi, seperti keluar untuk menziarahi dua

ibu bapanya, membeli belah dan ke hospital, meski pun ia

terpaksa menaiki kederaan awam yang menyebabkan

berlaku percampuran dengan penumpang lain dari kalangan

lelaki ajnabi, dia mungkin duduk atau berdiri ditepinya.

Percampuran ini diharuskan oleh keperluan yang syar'ie.
h) Ikhtilat dalam kerja-kerja jihad.
Antara contoh pergaulan sewaktu jihad ialah seperti

membawa air, merawat pesakit dan seumpamanya. Semua

perkara tersebut adalah harus dilakukan oleh wanita kerana

maslahah syariah. Bukhari menyebut dalam sahihnya

daripada Ar-Rabei binti Muawwiz katanya:


"Kami bersama Nabi SAW merawat pesakit, memberi

minum dan menghantar jenazah yang terbunuh ke

Madinah."
i) Ikhtilat untuk tujuan belajar atau mendengar nasihat.
Antara suasana yang diharuskan, ikhtilat dengan tujuan

mengajar agama kerana Bukhari meriwayatkan bahawa

Rasulullah SAW keluar pada satu hari raya dan sembahyang

dua rakaat. Setelah selesai solat Baginda berpusing

mengarah wanita. Baginda menasihati mereka dan

menyuruh mereka bersedekah, bersama baginda ialah Bilal.
j) Ikhtilat dalam suasana yang telah menjadi adat kebiasaan.
Tersebut dalam kitab Muwatta' persoalan: "Adakah harus

bagi wanita makan bersama hamba atau lelaki bukan

muhramnya?" Berkata Malik: "Tidak ada halangan pada

perbuatan tersebut, jika dalam ruang uruf bahawa wanita

makan bersama lelaki tersebut." Kadang-kadang wanita

makan bersama suami dan mereka yang sering makan

bersama suaminya. Antara contoh yang berlaku pada zaman

ini ialah percampuran sewaktu menziarahi sanak saudara.

Dalam suasana yang seperti ini akan berlaku percampuran

antara lelaki dan perempuan dalam satu bilik, makan pada

satu meja dan sebagainya. Ini semua diharuskan selama

terpelihara adab-adab Islamiah.

copy paste from : Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar


0 comments:

Post a Comment