Wednesday, April 2, 2014
On 12:23 PM by Unknown No comments

Hari ini saya berpesan kepada anak-anak murid saya,
darihal beberapa perkara iaitu
darihal beberapa perkara iaitu
menggunakan rukhsah percampuran lelaki dan perempuan
hanya dalam hal FORMAL bukan CASUAL.
hanya dalam hal FORMAL bukan CASUAL.
FORMAL bermaksud di dalam kelas-kelas, wacana, kuliah
yang berobjektifkan untuk mendapatkan ilmu, atau didalam
mesyuarat atau perbincangan rasmi.
yang berobjektifkan untuk mendapatkan ilmu, atau didalam
mesyuarat atau perbincangan rasmi.
CASUAL bermaksud pertemuan-pertemuan yang santai,
yang tidak ada keperluan untuk bercampur lelaki dan wanita
seperti keluar makan-makan, meraikan sesuatu
kemenangan, semeja di restoran-restoran, yang boleh saja di
lakukan berasingan tanpa menjejaskan rasa syukur dan
nikmat.
Dan ini juga membawa saya kepada satu trend iaitu 'trend
group selfie'.
group selfie'.
Saya maksudkan ber 'selfie' dalam keadaan bercampur lelaki
perempuan yang tiada hubungan kekeluargaan. Ringkasnya,
sesama rakan pelajar, atau rakan setugas.
perempuan yang tiada hubungan kekeluargaan. Ringkasnya,
sesama rakan pelajar, atau rakan setugas.
Saya anggap ia suatu budaya kurang sihat, dan sudah tentu
melanggar syariat Islam, kerana 'selfie' mengkehendaki
pelaku-pelakunya berdiri serapat mungkin agar kesemua
dapat di abadi di dalam lensa kamera, yang hanya di pegang
sejauh tangan mendepa. Mungkin akan ada alat bantuan
seperti monopod, tetapi selagi mana arahannya rapat-rapat,
maka ia tetap melanggar batasan syariat.
melanggar syariat Islam, kerana 'selfie' mengkehendaki
pelaku-pelakunya berdiri serapat mungkin agar kesemua
dapat di abadi di dalam lensa kamera, yang hanya di pegang
sejauh tangan mendepa. Mungkin akan ada alat bantuan
seperti monopod, tetapi selagi mana arahannya rapat-rapat,
maka ia tetap melanggar batasan syariat.
Seharusnya teknologi dimaksimakan untuk mengurangkan
keperluan percampuran sebegini. Apa salahnya
menggunakan aplikasi 'photogrid' atau cantuman-cantuman
foto, jika memang ada keperluan mendesak mengabadikan
semua orang ditempat yang sama pada waktu yang sama?
Jika benar-benar ada keperluanlah....
keperluan percampuran sebegini. Apa salahnya
menggunakan aplikasi 'photogrid' atau cantuman-cantuman
foto, jika memang ada keperluan mendesak mengabadikan
semua orang ditempat yang sama pada waktu yang sama?
Jika benar-benar ada keperluanlah....
Prinsip yang sama juga terpakai dalam cara lama bergambar,
namun impak 'selfie' lebih ketara dan lebih mudah menjadi
budaya, hingga tidak mustahil akan hilang naluri malu
berdiri rapat dengan sahabat berlainan jantina, semata-mata
untuk wajah termuat di dalam foto.
namun impak 'selfie' lebih ketara dan lebih mudah menjadi
budaya, hingga tidak mustahil akan hilang naluri malu
berdiri rapat dengan sahabat berlainan jantina, semata-mata
untuk wajah termuat di dalam foto.
Eloklah jika kita melihat kembali pesanan Allahyarham
Sheikh Abd Karim Zaidan mengenai KEHARUSAN yang
sebenar kerana asal hukum pergaulan antara lelaki dan
perempuan adalah haram, maka ia adalah suatu perkara
yang wajib dihindarkan kecuali dalam keadaan terpaksa
atau keperluan yang mendesak.
Sheikh Abd. Karim Zaidan dalam kitabnya al-Mufassal Fi al-
Ahkam al-Mar'ah yang masyhur menyebutkan contoh-
contoh keadaan tersebut seperti di bawah.
1. Harus kerana terpaksa (dharurah)
Ikhtilat yang berlaku kerana terpaksa seperti yang
disebutkan oleh Imam Nawawi dengan katanya:
disebutkan oleh Imam Nawawi dengan katanya:
Berkata ahli mazhab Syafie: "Tidak ada perbezaan dalam
pengharaman khulwah (berdua-duaan) sama ada dalam solat
atau selainnya. Dikecualikan daripada hukum ini keadan-
keadaan dharurah, seperti jika seseorang lelaki ajnabi
mendapati seorang wanita ajnabi bersendirian di jalan, jauh
daripada kumpulan manusia, maka harus ia menumpangkan
wanita tersebut jika dibimbangi keselamatannya, maka pada
ketika itu hukum menumpangkannya adalah wajib tanpa
khilaf. Antara contoh dharurah yang lain ialah seperti
seorang lelaki ajnabi melarikan wanita dengan tujuan
menyelamatkannya daripada diperkosa, jika itu adalah satu
satu jalan untuk menyelamatkan wanita tersebut.
pengharaman khulwah (berdua-duaan) sama ada dalam solat
atau selainnya. Dikecualikan daripada hukum ini keadan-
keadaan dharurah, seperti jika seseorang lelaki ajnabi
mendapati seorang wanita ajnabi bersendirian di jalan, jauh
daripada kumpulan manusia, maka harus ia menumpangkan
wanita tersebut jika dibimbangi keselamatannya, maka pada
ketika itu hukum menumpangkannya adalah wajib tanpa
khilaf. Antara contoh dharurah yang lain ialah seperti
seorang lelaki ajnabi melarikan wanita dengan tujuan
menyelamatkannya daripada diperkosa, jika itu adalah satu
satu jalan untuk menyelamatkan wanita tersebut.
2. Harus kerana keperluan (hajat)
Ulama' berkata, hajat mengambil peranan dharurah dalam
mengharuskan perkara yang haram. Di sana dicatatkan
beberapa keperluan yang dianggap mengharuskan ikhtilat
antara lelaki dan perempuan.
Ulama' berkata, hajat mengambil peranan dharurah dalam
mengharuskan perkara yang haram. Di sana dicatatkan
beberapa keperluan yang dianggap mengharuskan ikhtilat
antara lelaki dan perempuan.
a) Ikhtilat kerana urusan jual beli yang dibenarkan oleh
syarak.
syarak.
Harus bagi wanita bercampur dengan lelaki semasa berjual
beli, melakukan tawar menawar, memilih barang dengan
syarat tidak berlaku khulwat (berdua-duaan) dan
memelihara adab adab pergaulan.
beli, melakukan tawar menawar, memilih barang dengan
syarat tidak berlaku khulwat (berdua-duaan) dan
memelihara adab adab pergaulan.
b) Ikhtilat kerana melakukan kerja kehakiman.
Wanita harus menjadi hakim dalam perkara selain hudud di
sisi Hanafiah dan dalam semua perkara di sisi az-Zahiriah
dan Imam at-Tabari. Sudah termaklum kerja seperti ini
mengundang percampuran dengan kaum lelaki yang terdiri
daripada pendakwa, tertuduh, saksi dan lain-lain.
sisi Hanafiah dan dalam semua perkara di sisi az-Zahiriah
dan Imam at-Tabari. Sudah termaklum kerja seperti ini
mengundang percampuran dengan kaum lelaki yang terdiri
daripada pendakwa, tertuduh, saksi dan lain-lain.
c) Ikhtilat kerana menjadi saksi.
Islam mengharuskan wanita menjadi saksi dalam kes
berkaitan dengan harta dan hak-haknya. Seperti dinyatakan
dalam ayat akhir surah al-Baqarah. Menjadi saksi akan
mendedahkan diri kepada percampuran dengan lelaki
ajnabi.
berkaitan dengan harta dan hak-haknya. Seperti dinyatakan
dalam ayat akhir surah al-Baqarah. Menjadi saksi akan
mendedahkan diri kepada percampuran dengan lelaki
ajnabi.
d) Ikhtilat kerana amar makruf nahi mungkar.
Ibnu Hazmin telah menyebutkan dalam kitabnya al-Muhalla
bahawa Umar al-Khattab RA telah melantik al-Syifa’
menjadi penguatkuasa perbandaran. Sudah tentu beliau
akan bercampur dengan lelaki ketika menjalankan tugasnya.
bahawa Umar al-Khattab RA telah melantik al-Syifa’
menjadi penguatkuasa perbandaran. Sudah tentu beliau
akan bercampur dengan lelaki ketika menjalankan tugasnya.
e) Ikhtilat kerana melayan tetamu.
Harus bagi wanita melayan tetamu bersama suaminya dan
jika ada alasan yang syar'i seperti tujuan memuliakan
tetamu dan sebagainya walaupun ia terpaksa bercampur
dengan tetamu. Dalam hadith Bukhari, ada diriwayatkan
bahawa Ummu Usaid melayani Rasulullah SAW dengan
menghidangkan makanan dan menuangkan minuman untuk
Baginda SAW.
jika ada alasan yang syar'i seperti tujuan memuliakan
tetamu dan sebagainya walaupun ia terpaksa bercampur
dengan tetamu. Dalam hadith Bukhari, ada diriwayatkan
bahawa Ummu Usaid melayani Rasulullah SAW dengan
menghidangkan makanan dan menuangkan minuman untuk
Baginda SAW.
f) Ikhtilat kerana memuliakan tetamu dan jika perlu makan
bersamanya.
bersamanya.
Harus bagi wanita makan bersama tetamu dan suami tetamu
kerana tujuan memuliakan tetamu atau tujuan lain yang
syar'i. Muslim meriwayatkan kisah satu keluarga yang ingin
memuliakan Rasulullah SAW dan bertamukan baginda. Oleh
kerana makanan yang sedikit, mereka memadamkan api dan
memperlihatkan bahawa mereka makan bersama sama
baginda. Ini bererti bahawa orang Ansar dan isterinya itu
duduk bersama tetamu untuk makan bersama, walaupun
mereka tidak makan, kerana mengutamakan tetamu.
kerana tujuan memuliakan tetamu atau tujuan lain yang
syar'i. Muslim meriwayatkan kisah satu keluarga yang ingin
memuliakan Rasulullah SAW dan bertamukan baginda. Oleh
kerana makanan yang sedikit, mereka memadamkan api dan
memperlihatkan bahawa mereka makan bersama sama
baginda. Ini bererti bahawa orang Ansar dan isterinya itu
duduk bersama tetamu untuk makan bersama, walaupun
mereka tidak makan, kerana mengutamakan tetamu.
g) Ikhtilat dalam kenderaan awam.
Harus bagi wanita keluar rumah kerana menunaikan kerja-
kerjanya yang diharuskan, walaupun terpaksa bercampur
dengan lelaki ajnabi, seperti keluar untuk menziarahi dua
ibu bapanya, membeli belah dan ke hospital, meski pun ia
terpaksa menaiki kederaan awam yang menyebabkan
berlaku percampuran dengan penumpang lain dari kalangan
lelaki ajnabi, dia mungkin duduk atau berdiri ditepinya.
Percampuran ini diharuskan oleh keperluan yang syar'ie.
kerjanya yang diharuskan, walaupun terpaksa bercampur
dengan lelaki ajnabi, seperti keluar untuk menziarahi dua
ibu bapanya, membeli belah dan ke hospital, meski pun ia
terpaksa menaiki kederaan awam yang menyebabkan
berlaku percampuran dengan penumpang lain dari kalangan
lelaki ajnabi, dia mungkin duduk atau berdiri ditepinya.
Percampuran ini diharuskan oleh keperluan yang syar'ie.
h) Ikhtilat dalam kerja-kerja jihad.
Antara contoh pergaulan sewaktu jihad ialah seperti
membawa air, merawat pesakit dan seumpamanya. Semua
perkara tersebut adalah harus dilakukan oleh wanita kerana
maslahah syariah. Bukhari menyebut dalam sahihnya
daripada Ar-Rabei binti Muawwiz katanya:
"Kami bersama Nabi SAW merawat pesakit, memberi
minum dan menghantar jenazah yang terbunuh ke
Madinah."
membawa air, merawat pesakit dan seumpamanya. Semua
perkara tersebut adalah harus dilakukan oleh wanita kerana
maslahah syariah. Bukhari menyebut dalam sahihnya
daripada Ar-Rabei binti Muawwiz katanya:
"Kami bersama Nabi SAW merawat pesakit, memberi
minum dan menghantar jenazah yang terbunuh ke
Madinah."
i) Ikhtilat untuk tujuan belajar atau mendengar nasihat.
Antara suasana yang diharuskan, ikhtilat dengan tujuan
mengajar agama kerana Bukhari meriwayatkan bahawa
Rasulullah SAW keluar pada satu hari raya dan sembahyang
dua rakaat. Setelah selesai solat Baginda berpusing
mengarah wanita. Baginda menasihati mereka dan
menyuruh mereka bersedekah, bersama baginda ialah Bilal.
mengajar agama kerana Bukhari meriwayatkan bahawa
Rasulullah SAW keluar pada satu hari raya dan sembahyang
dua rakaat. Setelah selesai solat Baginda berpusing
mengarah wanita. Baginda menasihati mereka dan
menyuruh mereka bersedekah, bersama baginda ialah Bilal.
j) Ikhtilat dalam suasana yang telah menjadi adat kebiasaan.
Tersebut dalam kitab Muwatta' persoalan: "Adakah harus
bagi wanita makan bersama hamba atau lelaki bukan
muhramnya?" Berkata Malik: "Tidak ada halangan pada
perbuatan tersebut, jika dalam ruang uruf bahawa wanita
makan bersama lelaki tersebut." Kadang-kadang wanita
makan bersama suami dan mereka yang sering makan
bersama suaminya. Antara contoh yang berlaku pada zaman
ini ialah percampuran sewaktu menziarahi sanak saudara.
Dalam suasana yang seperti ini akan berlaku percampuran
antara lelaki dan perempuan dalam satu bilik, makan pada
satu meja dan sebagainya. Ini semua diharuskan selama
terpelihara adab-adab Islamiah.
bagi wanita makan bersama hamba atau lelaki bukan
muhramnya?" Berkata Malik: "Tidak ada halangan pada
perbuatan tersebut, jika dalam ruang uruf bahawa wanita
makan bersama lelaki tersebut." Kadang-kadang wanita
makan bersama suami dan mereka yang sering makan
bersama suaminya. Antara contoh yang berlaku pada zaman
ini ialah percampuran sewaktu menziarahi sanak saudara.
Dalam suasana yang seperti ini akan berlaku percampuran
antara lelaki dan perempuan dalam satu bilik, makan pada
satu meja dan sebagainya. Ini semua diharuskan selama
terpelihara adab-adab Islamiah.
copy paste from : Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Search
Translate
About Me
Popular Posts
-
Jom taddabur ayat Quran ni kejap. 5 minit je. smile emoticon Sekejap saja. Buka facebook, twitter, games, movie sampai berjam2, takkan tadd...
-
Betul, dan saya sendiri sebelum ini mengamalkan air paip yang disalurkan dirumah untuk minum dan memasak makanan saya setiap hari. Sampai h...
-
Anemia atau masalah kurang darah bukan perkara asing dalam masyarakat kita. Mudahnya, anemia bermakna masalah kekurangan sel darah merah....
-
"Su join projek kurus Alhamdulillah kulit turut mulus. Sebab konsisten minum ESP,CINCH,VIT C,ALFALFA. **tidak edit, xde guna kmera ...
Categories
- ALFALFA COMPLEX SHAKLEE (3)
- ESP SHAKLEE (4)
- GLA COMPLEX (1)
- KESIHATAN (1)
- MOTIVASI (8)
- NUTRIWHITE (2)
- OMEGA GUARD SHAKLEE (3)
- OSTEMATRIX SHAKLEE (2)
- penapis air berkualiti (1)
- Perkongsian (1)
- PHYTOCOL-ST SHAKLEE (1)
- PRODUK ZINC SHAKLEE (1)
- RESEPI (2)
- SET ANEMIA SHAKLEE (1)
- SET BERSALIN SHAKLEE (2)
- SET MILK BOOSTER SHAKLEE (2)
- SHAKLEE (19)
- SLIMMING SET SHAKLEE (4)
- Tazkirah (8)
- TESTIMONI B COMPLEX (1)
- TESTIMONI ESP SHAKLEE (1)
- TESTIMONI GLA COMPLEX (1)
- TESTIMONI SET KECANTIKAN (1)
- TESTIMONI SET KURUS SHAKLEE (2)
- Testimoni set menyusu (1)
- TESTIMONI VITALEA (1)
- TESTIMONI VITAMIN C (2)
- TESTIMONI VIVIX (3)
- TESTIMONI ZINC SHAKLEE (1)
- VITALEA (1)
- VITAMIN B COMPLEX (1)
- VITAMIN C SUSTAINED RELEASE (1)
- Vitamin c sustained release Shaklee (1)
- WAJIB BACA:Kesan Sampingan Set Slimming Shaklee (1)
- Water pitcher Shaklee (1)
Blog Archive
-
▼
2014
(32)
-
▼
April
(13)
- APA SEBENARNYA PHYTOSTEROL DAN BAGAIMANA IA DAPAT ...
- MERAWAT OSTEOPOROSIS DENGAN OSTEMATRIX SHAKLEE
- CARA UNTUK MENGATASI MASALAH PELUPA
- NUTRIENT YANG DIPERLUKAN UNTUK PERKEMBANGAN BAYI K...
- PERBEZAAN SUPPLEMENT SHAKLEE DENGAN SUPPLEMENT YAN...
- CARA SEMBUHKAN LUKA OPERATION DENGAN CEPAT MENGGUN...
- KELEBIHAN MENJADI AHLI SHAKLEE
- KEISTIMEWAAN ESP SHAKLEE
- Cara Pengambilan Vitamin Shaklee - General
- INFO SLIMMING SET & CARA MAKAN SLIMMING SET
- PERKONGSIAN DARI EMAK SAYA, KAM HARYATIE
- KENAPA SAYA MEMILIH SHAKLEE
- SELFIE BERKUMPULAN, IKHTILAT DAN SALAH GUNA KEHARU...
-
▼
April
(13)
SHAKLEE

PROMOSI SHAKLEE

Powered by Blogger.
0 comments:
Post a Comment