Monday, April 14, 2014

On 10:24 PM by Unknown   No comments
Pelupa adalah aduan biasa di kalangan orang dewasa yang lebih tua. Anda mula bercakap tentang yang anda baru lihat dan anda sedar anda tidak ingat tajuk filem. Anda memberi arahan ke rumah anda dan tiba-tiba anda lupa nama jalan yg biasa anda lalu. Anda mendapati diri anda berdiri di tengah-tengah dapur dan tertanya-tanya kenapa  anda pergi ke sana.



Perubahan memori yang berkaitan dengan usia tidaklah sama seperti demensia.
Semakin kita tua, kita mengalami perubahan fisiologi yang boleh menyebabkan masalah dalam fungsi otak kita tetapi kia sentiasa mengambil mudah tentang hal ini. Ia mengambil masa lama untuk belajar dan mengingati maklumat kembali. Kami tidak sepantas berbanding sebelum ini. Tetapi dalam kebanyakan kes, jika kita memberikan diri kita masa, maklumat akan datang ke fikiran kita.


Otak mampu menghasilkan sel-sel otak baru pada semua peringkat umur, jadi kehilangan ingatan yang serius bukanlah tanda-tanda penuaan. Tetapi ianya berkait dengan kekuatan otot, anda perlu menggunakannya atau ia akan hilang. Gaya hidup, tabiat kesihatan, dan aktiviti harian memberi kesan yang besar kepada kesihatan otak kita. Apa sahaja umur anda, terdapat banyak cara untuk meningkatkan kemahiran kognitif, mencegah kehilangan ingatan, dan melindungi grey matter iaitu part of brain anda.

Apabila kehilangan ingatan menjadi begitu berleluasa dan teruk bahawa sehingga mengganggu kerja anda , hobi , aktiviti sosial , dan hubungan keluarga, anda mungkin mengalami tanda-tanda amaran penyakit Alzheimer, atau lain penyakit yang menyebabkan demensia, atau keadaan yang meniru demensia.

Normal age-related memory changes
Symptoms that may indicate dementia
Able to function independently and pursue normal activities, despite occasional memory lapses
Difficulty performing simple tasks (paying bills, dressing appropriately, washing up); forgetting how to do things you’ve done many times
Able to recall and describe incidents of forgetfulness
Unable to recall or describe specific instances where memory loss caused problems
May pause to remember directions, but doesn’t get lost in familiar places
Gets lost or disoriented even in familiar places; unable to follow directions
Occasional difficulty finding the right word, but no trouble holding a conversation
Words are frequently forgotten, misused, or garbled; Repeats phrases and stories in same conversation
Judgment and decision-making ability the same as always
Trouble making choices; May show poor judgment or behave in socially inappropriate ways



























Jika anda atau orang tersayang mengalami apa-apa tanda-tanda masalah memori yang lebih serius,  adalah penting untuk anda berjumpa doktor untuk mengetahui puncanya.

Antara sebab - sebab hilang ingatan :

Tahap kesihatan anda, persekitaran , dan gaya hidup boleh menyumbang kepada hilang ingatan.

1) Kesan-kesan sampingan dari pengambilan ubat-ubatan.


Banyak prescribed dan gabungan ubat-ubatan di klinik dan hospital boleh menyebabkan masalah kognitif dan hilang ingatan. Ini terutamanya biasa di kalangan orang dewasa yang lebih tua kerana mereka penyerapan ubat lebih perlahan. Ubat-ubatan biasa yang boleh memberi kesan terhadap ingatan dan fungsi otak termasuk pil tidur , antihistamin , tekanan darah dan ubat artritis, penenang otot , dadah anticholinergic untuk masalah lemah kawalan kencing dan ketidakselesaan gastrousus , antidepresan, anti- kebimbangan dan ubat penahan sakit.

2) Kemurungan.

Kemurungan boleh meniru tanda-tanda kehilangan ingatan, menjadikan ia sukar bagi anda untuk menumpukan perhatian , stay organized, ingat sesuatu, dan dapat menyempurnakan sesuatu tugasan. Kemurungan adalah masalah biasa dalam orang tua dan dewasa terutamanya jika anda kurang sosial dan aktif daripada sebelum ini atau anda baru-baru ini mengalami beberapa peristiwa penting atau perubahan kehidupan yang utama (persaraan , diagnosis perubatan yang serius, kehilangan tersayang , berpindah dari rumah anda).

3) Kekurangan vitamin B12.

Vitamin B12 melindungi neuron dan juga penting untuk fungsi otak yang sihat. Malah , kekurangan B12 boleh menyebabkan kerosakan kekal kepada otak. Orang tua mempunyai kadar penyerapan nutrisi yang lebih perlahan , yang boleh membuat ia sukar bagi mereka untuk mendapatkan B12 yang penting untuk minda anda dan keperluan badan. Jika anda merokok atau minum arak, anda mungkin berisiko untuk kehilangan vitamin B12 . Jika anda menangani kekurangan vitamin B12 dari awal, anda boleh mencegah masalah memori ini.

4) Masalah tiroid.

Kelenjar tiroid mengawal metabolisme: jika metabolisma terlalu cepat, anda mungkin berasa keliru , dan jika ia terlalu perlahan , anda boleh berasa lembap dan tertekan. Masalah tiroid boleh menyebabkan masalah ingatan seperti kealpaan dan kesukaran menumpukan perhatian.

5) Penyalahgunaan alkohol.

Pengambilan alkohol adalah toksik kepada sel-sel otak, dan penyalahgunaan alkohol membawa kepada kehilangan ingatan. Lama kelamaan, penyalahgunaan alkohol juga boleh meningkatkan risiko demensia.

6) Dehidrasi.


Orang dewasa lebih mudah terdedah kepada dehidrasi. Dehidrasi yang teruk boleh menyebabkan kekeliruan , mengantuk , kehilangan ingatan, dan gejala-gejala lain yang kelihatan seperti demensia. Adalah penting untuk kekal terhidrat (  minum 6-8 gelas sehari). Dan perlu lebih berwaspada jika anda mengambil diuretik atau julap atau mengalami kencing manis, gula darah tinggi, cirit-birit.


antara produk shaklee yang dapat mengatasi masalah ini:




hubungi saya di :
Rabiatul Adawiyah
Shaklee Independant Distributor 
1120905
164388855192-MAYBANK
013-9214771
krimcendawan@yahoo.com


0 comments:

Post a Comment